Autosalon Hyundai

  • kde kdekoliv
  • kdy listopad 2011
  • jak návrh, koncepce firemní prezentace

Společnost zastupující Hyundai v ČR nás oslovila s tím, že má zájem zlepšit celkovou prezentaci značky na našem trhu. Autosalon jako typologický objekt je v prostředí České republiky značně podceňován. V jeho obvyklém místě – v periferii – má tendenci určitým způsobem exhibovat. Velkoformátové prosklení sice umožňuje pohled na vystavené exponáty zvnějšku, návštěvníka uvnitř autosalonu však zbytečně rozptyluje nesourodé a esteticky nehodnotné prostředí periferie. Časté používání lesklých materiálů má možná pochopitelný nádech luxusu, samotným exponátům však mnohdy konkuruje, díky čemuž prostor k prezentaci nezřídka odsouvá prezentované na druhou kolej. Obdobným nešvarem je také používání výrazných barev a necitlivý důraz na celkovou světelnou atmosféru. Odmyslíme-li loga, která jako jedna z mála dodávají salonům konkrétní identitu, potenciálnímu zájemci o koupi automobilu architektura jednotlivých značek splývá.

Limitováni tím, že nebudujeme prezentaci značky „na zelené louce“, ale že významná část plánované infrastruktury autosalonů Hyundai již stojí, navrhujeme koncepci použitelnou i pro cenově a technicky dostupnou adaptaci stávajících objektů. V obecné rovině vychází náš návrh z faktu, že tím nejdůležitějším není architektura, ale automobily samotné. Zároveň považujeme za vhodné nějakým způsobem potenciálnímu klientovi sdělit, odkud značka Hyundai pochází. Dominantním použitím závěsů v exteriéru i interiéru dostal rebranding značky jasný, téměř divadelní charakter. Látka má v architektuře jihovýchodní Asie od Indonésie po Japonsko nezastupitelný význam a patří k dobrým mravům kvalitní architektury stejně jako beton, dřevo a sklo. Princip exteriérové opony láká potenciálního kupce atmosférou tajemství a výjimečnosti, zároveň však významně eliminuje negativní optický vliv periferie při pohledu zevnitř ven. Interiér je v našem pojetí osekán na nezbytné minimum. Prázdná betonová stěna poslouží k projekci fantastických promovideí, do niž investují jednotlivé automobilové značky nemalé peníze, lépe než značně omezená plocha televizorů a monitorů. Ruku v ruce s tím směřujeme i ke kultivaci umělého osvětlení interiéru, pracujeme se scénickým světlem. Litá stěrka v matném provedení potlačí nežádoucí odrazivost a lesk. Jediným odvážnějším designovým prvkem interiéru je dřevěný recepční pult, který slouží ke komunikaci mezi prodejcem a klientem. Dynamické a elegantní křivky parafrázují pohyb, tedy samotný princip automobilismu, v neposlední řadě však vytvářejí více výškových úrovní, takže zákazník si na základě tělesných dispozic či nálady sám může intuitivně vybrat výšku pultu jemu příjemnou. Dřevěný povrch svým přírodním charakterem nevytváří (na rozdíl např. od některých high-tech či vysoce luxusních řešení) podvědomou psychologickou bariéru v komunikaci. Vnitřní dělení pomocí závěsů zaručuje variabilnost, snadno jej lze dle potřeby rozčlenit či zcela otevřít. Látka se na světových autosalonech používá k zahalení novinky, čímž v návštěvnících vyvolává pocit očekávání. Není důvod tento jednoduchý, ale účinný trik používat pouze na mezinárodních veletrzích.

  • úvod